De uitbreiding van sluiscomplex Eefde is onderdeel van grootschalige werkzaamheden aan de Twentekanalen. Vanwege de monumentale waarde van het sluiscomplex heeft BiermanHenket een cultuurhistorische verkenning geschreven en vervolgens is samen met MTD Landschapsarchitecten het esthetisch programma van eisen opgesteld. Sjoekie de Bijll Nachenius was namens BiermanHenket als adviseur ruimtelijke kwaliteit voor Rijkswaterstaat bij het proces betrokken.
Sluis Eefde werd in 1933 gebouwd naar het ontwerp van architect Dirk Roosenburg en heeft de status van rijksmonument. De sluis vormt de verbinding tussen de toen gegraven Twentekanalen en de IJssel. Naast de twee markante heftorens werden ook een dieselgemaal en een aflaat gebouwd op het sluiscomplex. Omdat de wachttijden voor de sluis te lang zijn geworden en één kolk op dit belangrijke knooppunt tussen de IJssel en de havens in Twente risicovol was, wordt in opdracht van Rijkswaterstaat een tweede diepere en grotere sluiskolk toegevoegd. De aanleg deze tweede sluiskolk betekent een verdubbeling van de schutcapaciteit en toegankelijkheid voor grotere schepen. Deze nieuwe kolk moest met de bijbehorende techniek en een nieuw bediengebouw zorgvuldig worden ingepast in het historisch sluisensemble en het omliggende landschap.